بیان فضیلت تسبیح حضرت فاطمه زهرا

احادیث معتبره صادره از مقام عصمت و معادن حکمت نسبت به فضیلت تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها دختر والاگهر پیغمبر حضرت محمد مصطفی علیه و آله افضل التحیته و الثناء بسیار است:
[ صفحه ۱۲۸]و ما در این مقام اکتفاء میکنیم بذکر چند حدیث مختصر تیمنا و تبرکا باشد که با دانستن فضیلت آن قدر این اذکار در ربار یادگار دختر پیغمبر بزرگوار موجب مداومت آن بعد از هر نماز در پیشگاه پروردگار باشد و بدین وسیله خدا را بسیار یاد کرده و به آیه کریمه (و اذکر والله ذکرا کثیرا) عمل نموده باشیم: و از آن جمله است حدیث اول: قال رسولالله (ص) لبنته فاطمه الزهرا (ع) یا فاطمته اعطیک ما هو خیر لک من الدنیا بما فیه تکبرین الله بعد کل صلاه اربعا و ثلاثین تکبیرتا و تتحمدین الله ثلاثا و ثلاثین تحمیدتا و تسبحین الله ثلاثا و ثلاثین تسبیحتا ثم تتحتمین ذالک بالله الا الله و ذالک خیر لک من الذی اردت و من الدنیا و ما فیها فلزمت صلوات الله علیها هذا التسبیح بعد کل صلواه و نسبت الیها: البحار ج ۵۸
فرمود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم بدخترش حضرت فاطمه علیهاالسلام
ای فاطمه من عطا میکنم تو را چیزی که آن چیز بهتر است از دنیا و آنچه در آن است و آن چیز عبارت از گفتن بعد از هر نماز سی و چهار مرتبه تکبیر (الله اکبر) و سی و سه مرتبه تحمید (الحمدلله) و سی و سه مرتبه تسبیح (سبحان الله) و ختم کن آنرا بذکرتهلیل (لا اله الا الله) و این تسبیح بهتر است از برای تو از آنچه اراده
[ صفحه ۱۲۹]داری بوصول آن و نیز بهتر است از دنیا و آنچه در آن است پس حضرت فاطمه صلوات الله علیها طبق دستور پدر بزرگوار مداومت باین اذکار فرمود لذا این تسبیح بآن حضرت نسبت داده شده است: چنانچه مشهور شده به تسبیح الزهرا سلاماللهعلیها خداوند توفیق مداومت گفتن این اذکار در ربار را بعد از هر نماز بقاطبه مسلمین و مومین علی الاطلاق عطا فرماید.
و نیز از جمله احادیثی که در فضیلت تسبیح الزهرا (ع) نقل شده همانا احادیث نورانیه است که محدث قمی رضوانالله تعالی آنرا در مفاتیح آورده است.
از امام پنجم مولانا امام محمد باقر علوم اولین و آخرین علیه الصلوه والسلام روایت شده که فرموده است عبادت کرده نشده است ذات اقدس الوهی به چیزی که افضل و بهتر از تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها باشد و اگر چیزی بهتر میبود حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آنرا بدختر گرامیش فاطمه علیهاالسلام عطا میفرمود:
و نیز بسند معتبر آنحضرت مروی است که هر که تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را بگوید و بعد از آن استغفار کند خدای غفار او را بیامرزد و آن بر زبان صداست و در میزان
[ صفحه ۱۳۰]عمل هزار و شیطان را دور میکند و خدا را خوشنود میگرداند و نیز بسندهای صحیح از حضرت امام صادق کاشف حقایق صلوات الله و سلامه علیه منقول است که هر که بعد از نماز تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را بگوید پیش از آنکه پاها را از هیئت نماز بگرداند آمرزیده شود و بهشت بر او واجب گردد.
و در حدیث معتبر دیگر از آن حضرت روایت شده که فرموده است تسبیح حضرت فاطمه سلاماللهعلیها را بعد از هر نماز خواندن بهتر است نزد من از آنکه هزار رکعت نماز نگذارد در هر روزی: و نیز از آن حضرت منقول است که فرموده ما امر میکنیم کودکان خود را به تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام چنانچه امر میکنیم ایشان را به به نماز پس آنرا ترک مکن که هر که داومت نماید بر آن شقی و بدبخت نمیشود.
باری احادیث در فضیلت تسبیح الزهرا (ع) زیاده از آن است که در این رسالهی مختصره ایراد توان کرد:
و کیفیت آن بنابر اشهر آن است که سی و چهار مرتبه (الله اکبر) و سی و سه مرتبه (الحمدالله) و سی و سه مرتبه (سبحان الله) بگوید و مجموعا عدد آن صد است و نباید آنرا کم و زیاد نمود چه در اذکار و تسبیحات اسراری نفهته است که هر کسی را آگهی به آن
[ صفحه ۱۳۱]نیست و همان به که ما بدان متعبد باشیم و چون و چرا نمایئم: زیرا از نتیجه مطلوبه دور میمانیم: مخصوصا که اگر در تعداد آن دستوری از لسان معصوم صادر شده باشد مثلا اگر بما بگویند سر صد قدم گنجی است پنهان شده و شما باید صد قدم بردارید تا به آن گنج برسید بدیهی است ما نمیتوانیم یک قدم جلو و یا دنبال برداریم چه در غیر این صورت بگنج نمیرسیم پس در اذکار وارده و تعداد آن بهر چه دستور داده شده باید عمل نمائیم:
خداوند توفیق اذکار الهی از تکبیرات و تحمیدات و تسبیحات را بما و کافه خداپرستان عطا و مرحمت فرماید مخصصوصا مداومت بر تسبیح حضرت زهرا سلاماللهعلیها را که اعطائی و یادگار حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم است بدختر والاگهرش فاطمه الزهرا (ع) و نظر به اینکه این خاندان جلیل توجهشان بمعنویات است نه بمادیات لذا بهترین عطیه و هدیه پیغمبر اکرم اکرم بدخترش فاطمه این عطیه و موهبت الهیه میباشد که نزد فاطمه علیهاالسلام ارزش آن بالاتر از تمام عالم ملک و ملکوت است آیا چیزی بهتر و بالاتر و نفیستر از ذکر تسبیح جلال و تحمید جمال و تکبیر کمال خدای متعال هست نه بخدا قسم چیزی برای انسان بهتر و با فضیلتتر از ایمان و محبت خدا و
[ صفحه ۱۳۲]معرفت بخدا و ذکر تسبیح او نیست: الذ لذات معنوی و روحی ذکر الله است و در مناجات زینت الهیون و اسوه ربانیون سید سجاد (ع) آمده است:
الهی استغفرک من کل لذه بغیر ذکرک و من کل شغل بغیر طاعتک الهی انت قلت و قولک الحق: یا ایها الذین آمنوا اذکر والله ذکرا کثیرا (و سبحوه بکره و اصیلا) (مفاتیح الجنان محدث قمی)
علامه ربانی ملامحسن فیض کاشانی گوید:
بجز از ذکر یار استغفرالله
ز بود مستعار استغفرالله
زبان کان تو بذکر دوست نبود
ز شرش الحذر استغفرالله
استاد عالی مقام حکیم الهی قمشهای گوید:
از هر چه جز عشق رخت ای یار توبه
وز هر سخن جز ذکرت ای دلدار توبه
تا جان بود کوشیم در راه وصالت
کز هر چه غیر از لذت دیدار توبه
صد لن ترانی گوئی از ره برنگردیم
ما و وصالت دیگر از هر کار توبه
[ صفحه ۱۳۳]در باغ عالم از نظر بر سنبل و گل
با یار سنبل موی گل رخسار توبه
هستی ما خار گلستان وجود است
با رویت ای گل آفرین از خار توبه
تا جلوه حسنت در این گلزار دیدیم
کردیم از خار و گل این دار توبه
از هر نظر جز بر رخت استغفرالله
وز هر عمل جز طاعتت صد بار توبه
با خلق احسان با خدا تسلیم و اخلاص
زین هر دو بگذشتی ز هر کردار توبه
جز عاشقی از هر گناهی چون الهی
کردیم بر درگاهت ای غفار توبه
برگرفته از کتاب آیینه ایزد نما نوشته آقای محمد رضا ربانی

روبات عترت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *