در تاریخ ولادت حضرت فاطمه و چگونگی آن

ولادت صدیقه طاهره سلام‏اللّه علیها بنابر اصح اقوال پنج سال بعد از بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده موافق با سال چهل و پنجم عام‏الفیل در زمان سلطنت یزدجرد بن شهریار از پادشاهان عجم در ساعت آخر از شب جمعه بیستم ماه جمادی الثانیه سال شش هزار و دویست و هشت شمسی بعد از هبوط آدم صفی اللّه علیه‏السلام بنابر مشهور- در میان خاصه و عامه در روز و ماه ولادت آن سیده زنان جهانیان خلافی نیست هشت سال با پدر بزرگوارش در مکه معظمه و پس از آن به مدینه طیبه هجرت فرموده و ده سال هم نیز با آن حضرت در مدینه طیبه بوده چنانچه اخبار متواتره‏ای که از فریقین روایت شده بر آن دلالت دارد و امّا در سال ولادت آن حضرت اخبار مختلّفه‏ای به چشم می‏خورد جمعی در سال پنجم بعثت و بعضی دو سال بعد از بعثت و قلیلی از عامه پنج سال قبل از بعثت روایت کرده‏اند چنانچه در کتاب کافی و مناقب ابن شهر آشوب و کشف الغمه اِرْبلی و دروس شهید اول و دلائل الدمامه محمد بن جریر طبری و جدول مصباح کفعمی و روایتی از مصباحین و جامع عباسی و جمعی دیگر از مورخین و نسابه پنج سال بعد از بعثت گفته‏اند- و سید ابن طاوس در کتاب اقبال به سند خود از شیخ مفید رضی‏الله عنه از کتاب حدائق‏الریاض او در ذکر ماه جمادی الآخره فرموده یوم العشرین منه کان مولد السیّده الزهراء علیهاالسلام سنته اثنتین من المبعث و هو یوم شریف یتجدّد فیه سرور المؤمنین و یستحب صیامه والتطوّع فیه بالخیرات و الصدّقه علی اهل الایمان
یعنی روز بیستم از جمادی الآخره روز ولادت سیّده زهراء علیهاالسلام است در سال دوم بعثت و آن روزی است شریف که تازه می‏شود در آن روز شادی مؤمنین و مستحب است روزه گرفتن در آن روز و خیرات کردن و صدقه دادن بر اهل ایمان
و خود سیّد در همان کتاب فرموده که یوم ولاده سیّدتنا الزهراء البتول ابنه افضل الرسول صلوات‏اللّه علیه و آله و هو یوم عظیم‏الشأن من اعظم ایّام اهل الاسلام و الایمان لامور منها ان نسب رسول‏اللّه صلی اللّه علیه و آله انقطع الّا منها و منها انّ ائمه المسلمین والدّعاه الی ربّ العالمین من ذریّتها و صادر عن مقدس ولادتها و منها انّها افضل من کلّ امرأه کانت او تکون فی الوجود و هذا فضل عظیم السعّود و منها انّها المزوّجه فی السّماء والمختصّه بالطهاره و المباهله و هی المختاره من سائر النّساء و منها انّها المشرّفه بنزول المائده علیها من السَّماءِ و هذا مقام عظیم من مقامات الانبیاء
یعنی روز ولادت سیّده ما زهراء بتول دختر افضل از هر رسولی صلوات‏الله علیه و آله روزی است که شأن آن بزرگ و از بزرگترین روزهای اهل اسلام و ایمان است به علت چند امر که از جمله آنها است اینکه نسب رسول‏اللّه صلی الله علیه و آله قطع شد مگر از او و از جمله آن امور اینکه پیشوایان مسلمانان و دعوت‏کنندگان به سوی پروردگار جهانیان از ذریّه اویند و از ولادت پاک و پاکیزه او صادر شده‏اند و از جمله آن امور اینکه او افضل از تمام زنهائیست که بوده‏اند یا خواهند بود در عالم هستی و این فضلی است که سعادت آن بزرگ است و از جمله آن امور اینست که ازدواج او در آسمان واقع شده و به طهارت و مباهله مخصوص می‏باشد و او است اختیار کرده شده از میانه زنها و از جمله آن امور اینست که او شرافت یافته است به فرود آمدن مائده برای او از آسمان و این مقام بزرگی است از مقامات پیغمبران
و بعضی از علماء عامّه چنین گفته و روایت کرده‏اند که ولادت آن سیّده جهانیان پیش از بعثت بوده در هنگامی که قریش خانه کعبه را بنا می‏کردند و علامه مجلسی اعلی الله مقامه از بعضی از کتب مخالفین مسندا روایت کرده که چهل و یکسال از سنّ مبارک پیغمبر صلی الله علیه و آله گذشته بود که فاطمه زهرا متولد شد یعنی یک سال بعد از بعثت و در روایتی از حافظ ابی‏منصور دیلمی از ابی‏علی حدّاد از حافظ ابی‏نعیم در کتاب مغرقه الصحابه روایت کرده که گفته است فاطمه کوچکترین دخترهای پیغمبر بوده وقتی تولّد یافته که قریش خانه کعبه را بنا می‏کردند و پیش از بعثت کنیه او ام‏اسماء بوده و نیز بعضی از ایشان روایت کرده‏اند که ولادت آن حضرت پنج سال پیش از بعثت بوده
مؤلّف ناچیز گوید:
اصح از همه این اقوال و روایات چنانچه قبلا ذکر شد ولادت آن ولیّه الله سلام‏الله علیها در سال پنجم بعثت بوده و قول به اینکه پنج سال قبل از بعثت متولد شده باشد لازم می‏کند گفته شود که حضرت زهراء سلام‏الله علیها هنگام هجرت هیجده سال داشته و هنگام رحلت پیغمبر بیست و هشت ساله بوده و اگر دو سال بعد از بعثت هم گفته شود هنگام هجرت یازده ساله و هنگام رحلت پیغمبر بیست و یک ساله بوده قول به پنج سال قبل از بعثت قطعا باطل است و هکذا قول به یکسال بعد از بعثت هم مقرون به صحت نیست و اما مصادف بودن ولادت او با زمانی که قریش خانه کعبه را بنا می‏گذاردند بطلان آن از آفتاب روشن‏تر است زیرا که هنگام بناء خانه کعبه به هیچ وجه سازشی با ولادت آن بی‏بی معظمه ندارد چه که در آن وقت سنّ نازنین پیغمبر بنابر بعضی اخبار بیست و پنج ساله و بنابر بعضی سی و پنج ساله بوده و از ظاهر عبارت علّامه حلّی اعلی الله مقامه در کتاب تذکره چنانچه صاحب کتاب مصباح الحرمین از آن نقل نموده ده سال قبل از بعثت بوده بر این تقدیر ایجاب می‏کند که زهرای مرضیّه هنگام رحلت پدر سی و سه ساله باشد و هرگز چنین نبوده و جای تردید نیست که قول به تولد آنجناب پنج سال بعد از بعثت اصح و اتقن و اقوم و اشهر سائر اقوال است.

روبات عترت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *