سیره حضرت زهرا سلام الله علیها – حجاب و عفاف و حضور اجتماعی، سیاسی

حجاب و عفاف و حضور اجتماعی، سیاسی
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به پوشش خویش و در معرض افراد نامحرم قرار نگرفتن بسیار اهمیت می دادند و در واپسین روزهای حیات خویش نیز از اینکه پس از وفات حجم بدن ایشان را نامحرم نبیند نگران بودند.
/پاورقی ۲۸- الطبری، احمد بن عبدالله، ذخائر العقبی، قاهره، مکتبه القدسی، ۱۳۵۶ق، ص ۵۳٫/
در عین حال بدون هر گونه افراط و تفریط در مواقع ضروری در امور اجتماعی به تناسب جایگاه اجتماعی خویش به عنوان یک زن مشارکت داشتند. در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله پس از غزوات همچون مکه یار و غم خوار پدر و همسر بوده، نقش امدادگر را در درمان جراحات آنان ایفا می نمودند.
/پاورقی ۲۹- بلاذری، احمدبن یحیی، أنساب الأشراف، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۷ق، ج۱، ص ۳۲۴ و ابن سعد، پیشین، ج ۲، ص ۴۸٫/
ارتباط صمیمانه با خویشاوندان و همدردی با آنان همچون درست کردن غذا به مدت سه روز برای خانواده حمزه عموی پیامبر صلی الله علیه و آله پس از شهادت وی به توصیه پیامبر صلی الله علیه و آله،
/پاورقی ۳۰- الشیخ الکلینی، اصول الکافی، تصحیح و تعلیق علی اکبر غفاری، طهران، دارالکتب الإسلامیه، ۱۳۶۳ش، الطبعه الخامسه، ج ۱ ص ۲۴۱٫/
تهیه نان برای پیامبر صلی الله علیه و آله به هنگام حفر خندق در نقش پشتیبانی،
/پاورقی ۳۱- الشیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، پیشین، ج ۱، ص ۱۷۷ و ابن سعد، پیشین، ج ۸، ص ۱۹٫/
حضور هفتگی بر مزار شهدا از جمله حمزه در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله و پس از رحلت ایشان، حضوری از نوع دیگر در اجتماع توسط ایشان است.
/پاورقی ۳۲- الشیخ کلینی، پیشین و ابن عبدالبر، پیشین، ج ۳، ص ۱۰۳۴٫/
نقش ایشان در ماجرای مباهله مسیحیان نجران به همراه پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام و حسنین علیه السلام که در قرآن نیز بدان اشاره شده است
/پاورقی ۳۳- الشیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، پیشین، ص ۸۱٫/
حضور مهم سیاسی ایشان در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله است.
/پاورقی ۳۴- آل عمران (۳)، آیه/۶۱٫/
اقدامات اجتماعی، سیاسی حضرت فاطمه سلام الله علیها پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله در حمایت از جریان حامی امامت نیز نمونه هایی دیگر از این حضور است.

admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *