فضایل فاطمه زهرا علیها السلام در قرآن

فضایل فاطمه زهرا علیها السلام در قرآن
مقدمه
سخن در تجسم لیله القدر و تمثیل فضایل فرشته در صورت انسان است. آنکه دختر و مادر، برای پیامبر صلی الله علیه و آله بود، و کوثری در جریان برای کوباندن تکاثر.
او که آزادی و آزادگی را به ما آموخت و درس صبر و پایداری در برابر جور داد.
او که افزون بر گفتار منطقی و پشتیبانی از گفتگوهای علمی، به موقع فریاد و هیبت الهی داشت.
او که شهادت را نه در شعار بلکه در عمل استقبال کرد و ستم و ستمگر را قابل گفتگو ندانست.
همو که تنها اسوه زنان بلکه اسوه زنان و مردان بود.
او تجسم کمالات انسانی بود و برخوردار از بالاترین شایستگیهای آدمی. همو که مقامش عصمت کبری است و بزرگترین شافعه روز جزا.
بالاترین ستمها برای او غصب وصایت بود و مهم ترین اقدامش احقاق حق.
زهرا علیها السلام وجودش نشانه راه است و با علی علیه السلام بودنش، نشانه همه چیز. ولی او تنها به این قناعت نکرد، که برای حقانیتش اقدام ها کرد و به مهاجر و انصار اتمام حجت نمود.
/پاورقی ۱- نگاه کنید به مهدی نیلی پور، فرهنگ فاطمیه، انتشارات مرکز فرهنگی شهید مدرس، اصفهان، چاپ اول ۱۳۸۰٫ مسعود پور سیّد آقایی، چشمه در بستر، ص ۲۱، مؤسسه انتشارات حضور، قم، چاپ سوم ۱۳۸۱٫/
در این گفتار کوتاه بر آنیم تا فاطمه علیها السلام را در کلام خداوند جستجو نماییم. چون ما انسانهای خاکی قادر به بر شماری فضایل او نیستیم برای همین در لابلای کلام الهی به جستجوی زهراء علیها السلام می رویم.

فضیلت
فضیلت خلاف رذیلت و نقصان به معنای برتری و دارای درجات و مقامات بلند است.
/پاورقی ۲- چشمه در بستر، ص ۴۷۴٫/
و به معنای برتری شخصیتی، اخلاقی و روحی است.
/پاورقی ۳- چشمه در بستر، ص ۴۷۴٫/
امّا اینکه فاطمه علیها السلام دارای فضایل بی شماری است، تردیدی وجود ندارد، و می توان آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

۱ ـ فضیلت های فردی حضرت زهرا علیها السلام :
فضیلت دانش وافرداشتن.
فضیلت احراز مقام مجاهدت در راه خدا.
بهترین بنده خدا بودن.
نائل آمدن به مقام ایثارگری.
فضیلت هجرت در راه خدا از مکه به مدینه.
فضیلت صبر و پایداری در راه خدا.

۲ ـ فضیلت خانوادگی:
فضیلت دختر بودن برای رسول خدا صلی الله علیه و آله .
فضیلت داشتن مادری چون خدیجه.
فضیلت داشتن همسر چون علی علیه السلام .
فضیلت داشتن فرزندان چون حسن و حسین علیهما السلام .
فضیلت مادر بودن برای ائمه و حضرت مهدی.
فضیلت مصداق بودن اهل البیت
فضیلت داشتن عموی چون حمزه.
فضیلت اهل کساء بودن.
فضیلت کسی که در شأنش آیات و سوره های زیادی نازل شده.
فضیلت شهادت تمامی خانواده اش در راه خدا یا اسیر شدن در راه خدا.
فضیلت معصوم بودن خودش، پدرش، همسرش و فرزندانش.

۳ ـ فضیلتهای اجتماعی:
فضیلت اصلاح گری و آگاهی دادن اجتماعی و دینی به مردم.
فضیلت همدردی و انفاق و ایثار به مردم.
فضیلت شاگرد پروری.
فضیلت افشاگری، و مبارزه با منافقین، و منحرفین، با خط امامت معصوم.
فضیلت دفاع از نظام سیاسی مبنی بر اصل امامت و ولایت.
/پاورقی ۴- فرهنگ فاطمیه، ف، پیشین، ص ۴۷۶٫/
باید بدانیم که این فضیلتها به عنوان یک اصل، در زندگی فاطمه زهرا علیها السلام وجود داشت، امّا برخی از آنها در وجود آن حضرت جلوه ای خاصی داشتند، که ما در این گفتار به برخی از فضائل آن حضرت در قرآن اشاره می کنیم:

فضائل فاطمه سلام الله علیها در قرآن
زهراء علیها السلام کوثر است
(إنّا اعطیناک الکوثر، فصلّ لربّک وانحر، إنّ شانئک هو الأبتر.) (کوثر، ۱۰۸/)، ما به تو کوثر(خیر و برکت فراوان) عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. و بدان دشمن تو قطعا بریده نسل و بی عقب است.
سوره کوثر در عین اختصار در بردارنده اسراری است که حتی بزرگان ما نیز از دستیابی به آن ژرفنای او عاجز ناتوانند
/پاورقی ۵- استاد محمد تقی مصباح یزدی، جامی از زلال کوثر، تحقیق و نگارش محمد باقر حیدری، ناشر انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ دوم ۱۳۸۱٫/
یکی از نامهای مبارک فاطمه زهراء علیها السلام (کوثر) است.
(کوثر) بر وزن (فَوعل)، به معنای (خیر کثیر و فراوان) می باشد. گستره معنایی این واژه چنان وسیع است که مصادیق بی شماری از جمله (خیر بی نهایت) را شامل می شود. در تفاسیر شیعه و سنّی معانی بسیاری برای (کوثر) ذکر شده است که همگی از مصادیق (خیر کثیر) می باشند، مصادیق چون:
۱ ـ حوض و نهر کوثر در جنّت که تعلق به پیامبر دارد و مؤمنان به هنگامه ورود به بهشت از آن سیراب می شوند.
۲ ـ مقام شفاعت کبری در روز قیامت.
۳ ـ نبوت.
۴ ـ حکمت و علم به حقایق اشیا.
۵ ـ قرآن.
۶ ـ کثرت اصحاب و پیروان.
۷ ـ کثرت معجزات.
۸ ـ کثرت علم و عمل
۹ ـ کثرت معرفت در توحید.
۱۰ ـ کثرت نعمت های دنیا و آخرت.
۱۱ ـ نسل کثیر و ذریه فراوان که در گذر زمان باقی بمانند، و بی تردید از این فراوانی ذریه و باقی ماندن نسل از وجود دختر والا گهر پیامبر، فاطمه زهرا علیها السلام، نشأت گرفته است
/پاورقی ۶- مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج ۲۷، ص ۳۰۹٫/
اما به عقیده بسیاری از علمای شیعه و پاره ای از اهل سنت، بارزترین مصداق (کوثر) وجود نازنین حضرت زهرا علیها السلام می باشد
/پاورقی ۷- مجمع البیان، پیشین، ص ۲۱٫/

طهارت زهراء علیها السلام
(انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا) (احزاب، ۳۳ / ۳۳) ، خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.
به شیوه گوناگون از طریق فریقین آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: (نزلت هذه الآیه فی خمسه: فی وفی علی و فاطمه، و حسن و حسین)، این آیه در مورد عظمت پنج تن نازل شده است: من علی، فاطمه، حسن و حسین
/پاورقی ۸- سید عبدالرزاق مقرم، صدیقه شهیده، زهرا سلام الله علیها، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم./
پس فاطمه علیها السلام طبق نزول این آیه از هر گونه رجس و گناه پاک است، و عصمت مطلق دارد.
از آنجای که اراده حقّ تعالی بر این قرار گرفته است که نبوّت و وصایت منصب خاصّ مردان باشد، اگر چنین نبود به حضرت زهرا علیها السلام نیز عطا می شد.

زهراء علیها السلام لیله القدر است
(حم، و الکتب المبین، إنّا انْزَلنه فی لیله مّبارکه إنّا کنّا منذرین، فیها یفرق کلّ أمر حکیم)(دخان، ۴۴/۱ ـ ۴)، سوگند به این کتاب روشنگر، که ما آن را در شبی پر برکت نازل کردیم، ما همواره انذار کننده بوده ایم، در آن شب هر امری بر اساس حکمت (الهی) تدبیر و جدا می گردد.
بنابر روایات متعدد و معتبری که از ائمّه طاهرین علیهم السلام رسیده، حقیقت لیله القدر به وجود فاطمه زهرا علیها السلام تفسیر شده است. از آن جمله، بیان نورانی امام موسی بن جعفر علیه السلام در تفسیر آیات آغازین سوره دخان می باشد:
مردی نصرانی به خدمت امام موسی کاظم علیه السلام شرفیاب شد و در بین سؤالات متعدّدی که بیان می داشت تفسیر باطن این آیات را جویا شد:
امام در پاسخ فرمودند: اما (حم)، محمّد صلی الله علیه و آله می باشد و (کتاب مبین)، علی علیه السلام می باشد. و امام (اللّیله)، فاطمه علیها السلام می باشد
/پاورقی ۹- جامی از زلال کوثر، ص ۱۷، (به نقل از تفسیر برهان، ج ۴، ص ۱۵۸)./
آری، حقیقت لیله القدر، وجود یگانه زهراست.

انفاق زهراء علیها السلام
(ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافورا، عینا یشرب بها عباد الله یفجرونها تفجیرا، یوفون بالنذر ویخافون یوما کان شره مستطیرا، ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا، انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء ولاشکورا، انا نخاف من ربنا یوماً عبوسا قمطریرا، فوقاهم الله شر ذلک الیوم ولقاهم نضره وسرورا، وجزاهم بما صبروا جنه وحریرا) (دهر، ۷۶/۵ ـ ۱۲)، به یقین ابرار (و نیکان) از جامی می نوشند که با عطر خوشی آمیخته است، از چشمه ای که بندگان خاصّ خدا از آن می نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جاری می سازند، آنها به نذر خود وفا می کند، و از روزی که شر و عذابش گسترده است می ترسند، و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (نیاز) دارند، به (مسکین) و (یتیم) و (اسیر) می دهند، (و می گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام می کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم، ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزی که عبوس و سخت است. (بخاطر این عقیده و عمل) خداوند آنان را از شرّ آن روز نگه می دارد و آنها را می پذیرد در حالی که غرق شادی و سرورند. و در برابر صبرشان، بهشت و لباسهای حریر بهشتی را به آنها پاداش می دهد.
به اتفاق اهل سنت این آیات در شأن، فاطمه علیها السلام علی و حسن و حسین علیهم السلام نازل گردیده و ما در اینجا فقط اکتفا به عبارت زمخشری می نماییم در کشاف در تفسیر سوره هل اتی ص ۲۳۹ از ابن عباس روایت کرده که حضرت امام حسن و امام حسین علیهما السلام مریض شدند، رسول خدا صلی الله علیه و آله با جماعتی به عیادت آمدند آن حضرت به علی علیه السلام فرمودند: یا علی اگر نذری برای شفای فرزندان خود بنمایی مناسب است. آن حضرت با فاطمه زهراء و فضه خادمه نذر کردند که هر گاه آن دو بزرگوار صحت یافتند، سه روز روزه بگیرند، چون شفا یافتند چیزی در خانه نبود، امیر المؤمنین به نزد شمعون خیبری یهودی آمد و سه صاع جو قرض گرفت. فاطمه آن را آرد کرد. پنج قرص آن را طبخ نمود. وقت افطار مسکینی در خانه آمد و سؤال نمود. امیر المؤمنین نان خود را به سائل داد. فاطمه زهراء و حسن و حسین و فضه خادمه با امیر المؤمنین اقتدا کردند و همگی نان خود را به سائل دادند و با آب افطار کردند.
شب دوم چون خواستند افطار کنند، یتیمی در خانه آمد و سؤال کرد. هر پنج نفر نان خود را به سائل دادند و با آب افطار کردند.
و همینطور شب سوم هر پنج نفر نان خود را به اسیری دادند و با آب افطار کردند. چون صبح روز سوم شد امیر المؤمنین علیه السلام دست حسنین را گرفت و به خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند … رسول خدا صلی الله علیه و آله از دیدار آنها سخت شکسته خاطر گردید، به خانه فاطمه آمد، آن مخدره را در محراب عبادت دیدند که شکم او به پشت خشکیده و دیده های حق بینش به گودی فرو رفته است. در آن حال جبرئیل نازل شد و عرض کرد: (هنیأ لک یا رسول اللّه خذ هذه السوره) سپس سوره هل اتی را بر او قرائت کرد
/پاورقی ۱۰- آقای شیخ ذبیح اللّه محلاتی، ریاحین شریعه، ج اول، ص ۱۵۷ ـ ۱۵۹، انتشارات دار الکتب الاسلامیه، چاپ چهارم ۱۳۶۴٫/
عامه و خاصه روایت کردند که این آیات در شأن فاطمه علیها السلام و علی و حسنین نازل گردیده است.

شفاعت فاطمه علیها السلام
(ولسوف یعطیک ربک فترضی).(ضحی، ۹۳/۵)، و به زودی پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوی.
در تفسیر مجمع البیان طبرسی نقل است:
رسول خدا صلی الله علیه و آله بر فاطمه وارد شد. دید آن مخدره عبایی را که از پشم شتر بود، بر خود پیچیده و با دست مبارک دستاس می گرداند، با دست دیگر فرزندش را در آغوش کشیده شیر می داد. رسول خدا صلی الله علیه و آله آن منظره حزن آور رادید و گریست و فرمود: (ای فاطمه! تلخی زندگانی دنیا چند روزی بیش نیست، بر آن صابر باش که حلاوت آخرت در پیش است. خدای تعالی این آیه مبارکه را بر من نازل فرموده (ولسوف یعطیک ربک فترضی)
/پاورقی ۱۱- تفسیر مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج ۱۰، ص ۳۸۲، ناشر مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت، چاپ اول ۱۴۱۵٫/
ابن شهر آشوب در مناقب نیز این روایت را نقل کرده و گفته است: (فاطمه فرمود الحمد للّه علی نعمائه و الشکر علی آلائه). سپس آیه نازل گردید که قیامت آن قدر از امت تو در شفاعت فاطمه داخل بشوند که تو و فاطمه راضی و خوشنود بشوید
/پاورقی ۱۲- ریاحین الشریعه، پیشین، ص ۱۵۲ـ ۱۵۳٫/

عبادت فاطمه علیها السلام
(تتجافی جنوبهم عن المضاجِع یدعون ربّهم خوفاً و طمعا و ممّا رزقناهم ینفقون). (سجده،۳۲/۱۶)، پهلوهای شان از بسترها در دل شب دور می شود (و به پا می خیزند و رو به درگاه خدا می آورند) و پروردگار خود را با بیم و امید می خوانند، و از آنچه به آنان روزی داده ایم انفاق می کنند.
یعنی شبها هنگامی همه مردم در خواب هستند برای عبادت خداوند بیدار می شوند، نماز بر پا می دارند، و از روی بیم از عذاب آخرت و امیدواری به ثواب و تفضلات الهی در آن عالم و از آنچه که خداوند به آنها داده از مال و سایر نعمتها به دیگران انفاق و بخشش می کنند.
این آیه در شب زفاف فاطمه نازل گردید حضرت امیر المؤمنین علیه السلام می فرماید: در شب زفاف زمانی نگذشت که فاطمه زهرا بر خواست و چراغ را خاموش کرد با اجازه همسرش مشغول به نماز گردید و از برای احیای آن شب آیه مذکوره نازل گردید
/پاورقی ۱۳- ریاحین شریعه، پیشین، ص ۱۵۳٫
فاطمه زهراء علیها السلام ساعتها متمادی با خدا راز و نیاز می کردند، عبادت و سلوک ایشان برای ما قابل تصور و درک نیست
/پاورقی ۱۴- سخنرانی مقام معظم رهبری در سمینار بررسی زن در جامعه، ۱۰/۱۲/۶۴٫
کیفیت عبادت فاطمه علیها السلام هرگز در عقل و خیال ما نمی گنجد. حالت روحی او را در هنگامه عبادت، خدا می داند و بس
/پاورقی ۱۵- جامی از زلال کوثر، پیشین، ص ۱۰۱٫/

زهراء علیها السلام یکی از بحرین است
(مرج البحرین یلتقیان، بینهما برزخ لایبغیان، فبای آلاء ربکما تکذبان، یخرج منهما اللؤلؤ والمرجان). (الرحمن، ۵۵/۱۹ ـ ۲۲)، در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند (و به هم نمی آمیزند). پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید؟! از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج می شود.
بحرین فاطمه زهراء علیها السلام و علی مرتضی است فاطمه بحر نبوت و علی بحر ولایت برزخ رسول خدا صلی الله علیه و آله است لؤلؤ امام حسن است و مرجان امام حسین علیه السلام است.
علامه مجلسی در بحار نقل کرده که: ابوذر غفاری روایت کرده که مراد از بحرین و لؤلؤ و مرجان این چهار نفرند. سپس فرمود : کیست مثل این چهار نفر علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام دوست نمی دارد آنها را مگر مؤمن، و دشمن نمی دارد آنها را مگر کافر. پس مؤمنین باشید به سبب محبت به اهل بیت علیه السلام . کافر نباشید بسبب دشمنی و بغض اهلبیت، زیرا هر که چنین باشد مسیر او آتش جهنم خواهد بود
/پاورقی ۱۶- ریاحین شریعه، پیشین، ص ۱۵۴٫/

حضرت فاطمه علیها السلام شاخه شجره طیبه
(الم تر کیف ضرب الله مثلا کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت وفرعها فی السماء، تؤتی اکلها کل حین باذن ربها ویضرب الله الامثال للناس لعلهم یتذکرون). (ابراهیم، ۱۴/۲۴ و ۲۵)،آیا ندیدی چگونه خداوند (کلمه طیبه) (وگفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟!، هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش می دهد. و خداوند برای مردم مثلها می زند، شاید متذکر شوند (و پند گیرند).
وجوهی چند در معنی شجره طیبه روایت شده است که یک از وجوه نخله است و دیگر درختی است در بهشت و یکی دیگر وجود مقدس نبوی است و اخبار معتبره از طریق شیعه و سنی در قول آخری در کتب شیعه و سنی بسیار است
/پاورقی ۱۷- ریاحین شریعه، پیشین، ص ۱۵۵٫/
یکی روایت ابن عباس است که جبرئیل امین به حضرت رسول عرض کرد: (انت الشجره و علی غصنها و فاطمه ورقها و الحسن و الحسین ثمارها) و مراد از کلمه طیبه کلمه توحید (لا اله الا اللّه) است، یا ایمان یا هر کلامی که خداوند سبحان بدان امر به اطاعت کرده است. در حدیثی از فاطمه زهرا علیها السلام به (غصن) و از علی علیه السلام به (فرع) و از حسنین به (ثمار) تعبیر شده است. و در (بصائر الدرجات) نیز روایتی ذکر شده که در آن آمده است: (انا جزرها ای اصلها و علی زروها و فاطمه فرعها و الائمه اغصانها و شیعتهم اوراقها)، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: من بیخ این درخت هستم، و علی علیه السلام تنه این درخت است و فاطمه فرع و لقاح او است و ائمه علیهم السلام شاخه ای او و شیعیان برگ او می باشند و در صافی چند روایت نقل می فرماید: در بعضی از آنها می فرماید: شاخه آن درخت فاطمه است و میوه آن ائمه است و برگ آن شیعیان ایشان است، هرگاه فرزندی از شیعه متولد شود. برگی بر او اضافه می شود و هر گاه شیعه ای بمیرد برگی از او ساقط می شود
/پاورقی ۱۸- ریاحین شریعه، پیشین، ص ۱۵۵٫/

زهرا علیها السلام و نسل پاکش
(وهو الذی خلق من الماء بشرا فجعله نسبا وصهرا و کان ربک قدیرا). (فرقان، ۲۵/ ۵۴)، او کسی است که از آب، انسانی را آفرید، سپس او را نسب و سبب قرار داد (و نسل او را از این دو طریق گسترش داد)، و پروردگار تو همواره توانا بوده است.
در تفسیر صافی به نقل از مجمع البیان نقل شده است: ابن سیرین گفته آیه شریفه در حق رسول صلی الله علیه و آله خدا و علی مرتضی نازل شده است، آن زمان که رسول خدا صلی الله علیه و آله فاطمه را به علی بن ابی طالب علیه السلام تزویج کرد. و مراد از نسب صهر ایشانند
/پاورقی ۱۹- ریاحین شریعه، پیشین، ص ۱۵۶٫/

فاطمه علیها السلام ذا القربی
(فآت ذا القربی حقه والمسکین وابن السبیل ذلک خیر للذین یریدون وجه الله واولئک هم المفلحون). (روم، ۳۰ / ۳۸)، پس حق نزدیکان و مسکینان و در راه ماندگان را ادا کن. این برای آنها که رضای خدا را می طلبند بهتر است، و چنین کسانی رستگارانند.
در سال هفتم از هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله به سوی خیبر رفت، و به محیصه بن مسعود حارثی دستور داد که جانب فدک برود، و یهودهای فدک را به اسلام دعوت کند، اگر قبول نکردند باید جزیه بدهند، و اگر جزیه را هم قبول نکردند، آماده جنگ باشند، آنان نه به جزیه و تن دادن و نه اسلام را پذیرفتند، امّا وقتی که خبر فتح خیبر را شنیدند، وحشت عظیم آنان را فرا گرفت، در اینجا بود که با بزرگان خود مشورت کردند و چند نفر از بزرگان خود را به جانب رسول خدا صلی الله علیه و آله فرستادند، در آنجا آنها از رسول خدا صلی الله علیه و آله معجزات عظیم را مشاهده کردند. مثلاً: با وجود که کلید ابواب را در صندوق مهر شده گذاشته بودند، ولی آن کلیدها را جبرئیل برای رسول خدا صلی الله علیه و آله آورده بود، با مشاهده این صحنه عده ای از آنان با اسلام مشرف شدند، و بین پیامبر و آنان صلح شد، و فدک بدون خونریزی به تصرف رسول خدا صلی الله علیه و آله در آمد، در اسلام اموالی که بدون جنگ و قتال به دست آید، مختص رسول خدا صلی الله علیه و آله است، و فدک مختص رسول خدا شد، آنها که ایمان آوردند خمس اموال خود را به رسول خدا صلی الله علیه و آله بدهند و بقیه ملک رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد
/پاورقی ۲۰- ریاحین الشریعه، پیشین، ص ۳۰۵٫/
چون فدک به تصرف رسول خدا صلی الله علیه و آله در آمد، جبرئیل نازل شد و رسول خدا صلی الله علیه و آله را سلام داد و عرض کرد که خداوند می فرماید: حق خویشاوندان را بده
/پاورقی ۲۱- ریاحین الشریعه، پیشین، ص ۳۰۶٫/
چون جبرئیل این خبر را آورد که حق خویشان را بده رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: این خویشان کیانند جبرئیل عرض کرد دخترت فاطمه زهراء علیها السلام است حوائط فدک را تفویض فاطمه بنما و حق خود را باو واگذار، چون خداوند متعال حق خویش را نیز به فاطمه علیها السلام واگذار فرمود، رسول خدا صلی الله علیه و آله فاطمه را طلبید و آیه مذکوره را بر او قرائت فرمود و اموالی که از فدک بهره رسول خدا شده بود همه را به فاطمه تسلیم کرد. و فدک را تفویض فاطمه علیها السلام فرمود. آن مخدره عرض کرد یا رسول اللّه! آنچه به فرمان خدا بهره من شده است، همه را به شما واگذار کردم. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای نور دیده! همه مخصوص تو است. آن را برای خود و فرزندان خود نگهدار. و دانسته باش که بعد از من با تو از در عناد بیرون شوند و حیله ها بسازند. خصومتها بیاغازند تا فدک را از دست تو بیرون کنند
/پاورقی ۲۲- ریاحین الشریعه، پیشین، ص ۳۰۷٫/
سپس رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمان داد تا بزرگان اقوام و اصحاب حاضر شوند. و در حضور آنان حوائط فدک را و با هر ملک و مالی که از آن اراضی ماخوذ داشته بود، به فاطمه تسلیم فرمودند، و اعلام کرد که فدک با تمام منافعش متعلق به فاطمه و فرزندان او است، و تا زمان رحلت رسول صلی الله علیه و آله کارگران آن مخدره در فدک مشغول بودند. و آن حضرت هر سال فقط به اندازه نیاز خود برمی داشت، بقیه را بین مسلمانان تقسیم می کردند، و تا زمان رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله تمام فدک در تصرف فاطمه علیها السلام بود
/پاورقی ۲۳- ریاحین الشریعه، پیشین، ص ۳۰۷٫/
آیات بی شماری دیگری هم در شأن و منزلت آن بانوی نمونه، در کتاب خداوند وجود دارد که در این مختصر نمی گنجد، در کتاب ریاحین شریعه چیزی در حدود ۳۰ آیه در شأن و منزلت حضرت زهرا علیها السلام نقل و تأویل شده است. و نیز در کتابی تحت (عنوان فاطمه الزهراء فی القرآن) ۶۸ آیه از آیات قرآن در منزلت، فضایل و مرتبط با آن بانو گردآوری شده است
/پاورقی ۲۴- فرهنگ فاطمیه/ ف، پیشین، ص ۴۷۹٫/

نتیجه
از آنچه که گذشت روشن گردید که در آیات متعدد قرآن مجید، کتاب مقدس مسلمانان، از فضایل حضرت فاطمه علیها السلام نام برده شده است، و آن حضرت مورد تقدیر و ستایش قرار گرفته است، و نیز روشن گردید که حضرت فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله دارای عصمت، طهارت و شفاعت کبری است. و بهترین انسانها از نسل او قرار داده شده است، خشنودی خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله در خشنودی فاطمه است. او بهترین عبادت کنندگان و بهترین زنان جهان است. از انفاقش به عنوان بهترین انفاق نام برده شده است. امید که با شناخت و درک فضایل حضرت او را در زندگی دنیا و آخرت الگو و سرمشق قرار دهیم.

admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *