وجوهی برای کنیه عصمت کبری سلام‏الله علیها به امّ‏ابیها وجه ۲

بنابر اطلاق دوم ممکن است کنیه قرار دادن آن حضرت فاطمه سلام‏الله علیها را به اعتبار خصیصه‏ای باشد که جهت اصلیّتی بران آن حضرت داشته مانند جمله‏ای که در حق ریحانه خود حضرت ابی‏عبدالله الحسین علیه‏السلام بیان فرموده حسین منّی و انا من حسین با اینکه حسین علیه‏السلام فرع و شاخه‏ای از شجره رسالت است به اعتباری خود را فرع حسین خوانده نظر به وجوهی که برای آن به محلّ خود ذکر شده و امّا مؤید آنچه که فعلا در مقام ذکر آن هستم و محل شاهد است قسمتی از حدیث شریفی است که علامه مجلسی اعلی الله مقامه در مجلد ششم بحارالانوار از کتاب مصباح الانوار شیخ طوسی (ره) به اسناد خود از انس بن مالک از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده و مؤلف فقیر در فصل اول این کتاب در حدیث هشتم نیز از بحار نقل کردم که فرمود رسول خدا صلی الله علیه و آله ثم فتق نور ابنتی فاطمه فخلق منه السّموات والارض فالسّموات والارض من نور ابنتی فاطمه و نور ابنتی فاطمه من نور اللّه و ابنتی فاطمه افضل من السموات والارض. الحدیث یعنی پس از آن شکافت نور دختر من فاطمه را و آفرید از آن آسمانها و زمین را پس آسمانها و زمین از نور دختر من فاطمه است و نور دختر من فاطمه از نور خداست و دختر من فاطمه افضل از آسمانها و زمین است از این جمله از خبر بطور تصریح چنین مستفاد می‏شود که خلقت آسمانها و زمین از نور زهراء سلام‏الله علیها است یعنی اگر نور فاطمه نبود آسمان و زمینی نبود بنابراین آسمانها و زمین مولود نور زهراست پس می‏گوییم آنچه از زمین به وجود آمده و می‏آید از جماد و نبات و حیوان و انسان همه موالید زمین و زمین مولود نور زهراست پس نتیجه چنین می‏گیریم که همه موالید از زمین مولودهای نور آن حضرت می‏باشند حتی ابدان همه پیغمبران که از جمله آنها است بدن عنصری پدر بزرگوارش حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله فلذا از این راه اگر گفته شود که آن بی‏بی معظمه مادر پدر خود می‏باشد هیچ مانعی ندارد

روبات عترت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *