ولادت فاطمه زهرا علیها السلام

ولادت فاطمه زهرا علیها السلام

فاطمه زهرا علیها السلام بانوى دو سرا به هنگام ظهور اسلام و پس از بعثت پدرش پیامبر اکرم و در آن هنگام که قیام حیاتبخش اسلام بتازگى ظهور نموده و بر پایگاههاى پیروزى گام مى‏گذاشت،چشم به این جهان گشود. فاطمه علیها السلام یادگارى از همسر عزیز محمد صلى الله علیه و آله و سلم خدیجه کبرى است،نخستین زنى بود که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم با وى ازدواج کرد و نیز اولین زنى بود که در آغاز بعثت آن حضرت به وى ایمان آورد،و آیین خداییش را به جان خرید.خدیجه با مال سرشار خویش پایه‏هاى اسلام را استوار ساخت و با فداکاریش در راه تحقق نداى توحید و اسلام،از هیچ فداکارى دریغ نورزید.رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم بر این فداکارى ارج نهاد و هیچ گاه او را از یاد نبرد. به نقل مورخان شیعه فاطمه علیها السلام از چنین مادر بزرگوارى سه و یا پنج سال بعد از بعثت پیامبر اکرم به دنیا آمد،اما اغلب مورخان اهل سنت ولادت آن بانوى دو سرا را پنج سال قبل از بعثت دانسته‏اند.به برخى از اقوال در این زمینهـاز شیعه و اهل سنت اشاره مى‏کنیم:

۱ـ مرحوم کلینى مى‏نویسد:«فاطمه زهرا علیها السلام پنج سال پس از بعثت رسول خدا به دنیا آمد و ۷۵ روز پس از رحلت آن حضرت در سن هیجده سالگى از دنیا رفت.» (۱)
۲ـ ابن شهر آشوب چنین مى‏نویسد:«فاطمه زهرا علیها السلام پنج سال بعد از بعثت در بیستم جمادى الثانى متولد گردید که مصادف با سه سال پس از وقوع معراج بود.حضرت

هشت سال همراه پدر گرامیش در مکه زیست و سپس به مدینه مهاجرت کرد.عمر شریفش در زمانى که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم از دنیا رفت،هجده سال و هفت ماه بود،و بعد از رحلت پدرش ۷۲ یا ۷۵ روز بیشتر زندگى نکرد.» (۲) طبرى در کتاب«دلائل الامامه» (۳) ،مرحوم مجلسى در بحار الانوار (۴) ،علامه اربلى در کشف الغمه (۵) قول فوق را در ولادت آن حضرت تایید کرده‏اند.روایاتى نیز در تأیید این قول موجود است .به دلیل اختصار از نقل آنها خوددارى مى‏کنیم. قول دیگر که از علماى اهل سنت نقل شده چنین است:«ولادت فاطمه زهرا پنج سال قبل از بعثت پیامبر اسلام بوده است،زمانى که خانه کعبه را سیل خراب کرد و قریش کعبه را بنا مى‏نهاد .«(۶) علت این که میلاد فاطمه علیها السلام را قبل از بعثت نقل کرده‏اند و تاریخ ولادت را تغییر داده‏اند،به نظر مى‏رسد به دو منظور بوده است:۱ـ فضایلى که در ولادت فاطمه زهرا علیها السلام در روایات آمده است،خدشه‏دار کنند،۲ـ با نقل این تاریخ دروغین،مى‏خواهند چنین جلوه دهند که فاطمه علیها السلام در سن هجده سالگى با على ازدواج کرده است،و چنین نتیجه بگیرند که او دخترى معمولى بوده و در خانه مانده بوده است و کسى براى ازدواج با او پیشقدم نمى‏شده است. با تحریف تاریخ ولادت حضرت فاطمه علیها السلام،این هدف را دنبال مى‏کنند که هم سیده زنان را خفیف کنند و هم على علیه السلام را که در این ازدواج از شأن و منزلتى برخوردار شده است،سبک شمارند و این فضیلت را نادیده انگارند. اما با استناد به روایات صحیح و تاریخ،این قول که ولادت آن بانوى بزرگوار قبل از بعثت بوده،باطل و بدون دلیل است،بلکه ولادت فاطمه زهرا علیها السلام پس از بعثت بوده است و با تشریفات و مقدمات خاصى نطفه این در گرانمایه منعقد شده و با حضور زنان‏بهشتى به دنیا آمده که بدان اشاره مى‏کنیم.

سید نورالدین بنی طباء

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *